Project dat is ondersteund door de stichting Onderdak Zonderdak

Naam: Olga Sumulevici

Locatie: Hasnaseni (Noord Moldavië)

Olga SumuleviciWie is Olga: Olga is een weduwe die in Hasnaseni woont. Ze is niet in dit dorp geboren maar verhuisde toen ze 16 jaar oud was en trouwde.

Ze heeft geen kinderen en na de dood van haar man bleef ze zonder enige familieleden achter in dit dorp. Ze heeft helemaal geen contacten met andere familieleden. Ze werkte haar hele leven op het land en deed seizoensgebonden werk.

Ze zegt dat ze in 1940 geboren is, maar dat ze het gevoel heeft dat ze meer dan 100 jaar heeft gewerkt en nu niet meer in staat is om dat te doen. Haar pensoen is niet meer dan € 70,00 per maand. Dat is lang niet genoeg om van rond te kunnen komen laat staan om haar huisje van op te knappen.

MAX Maakt Mogelijk zorgt voor voedselpakketten en het bouwteam in Moldavië wil graag de renovatie van haar huisje inplannen zodra de weersomstandigheden dit toelaten. Dit zal naar verwachting in maart 2023 gebeuren. Tot die tijd is haar kacheltje winterklaar gemaakt, zodat zij haar huisje toch warm kan worden.

Werkzaamheden:

• ontmanteling van de oude kachel
  • opmetselen nieuwe kachel
  • vervanging oude deuren en ramen
  • reparatie plafond, nieuw stucwerk
  • repareren en stucen muren
  • nieuwe vloeren
  • opknappen keukentje
  • nieuwe aanleg electriciteit
  • weghalen oude corridor buiten

Budget: € 2.665,-

Het oude keukentje De corridor

Olga’s oude keukentje (links) moet nodig worden opgeknapt

Op verzoek van Olga wordt de corridor buiten helemaal weggehaald

Het nieuwe keukentje De nieuwe kamer

Olga's nieuwe keukentje

Alles schoon, veilig en nieuw.

Via MAX Maakt Mogelijk ondersteunden dit project met een mooi bedrag voor de renovatie van het huisje van Olga Sumulevici in Moldavie.

Links de oude situatie, rechts zoals het is geworden.

2

Het huisje is van binnen en van buiten netjes opgeknapt en voorzien van isolatie, elektra en een veilige kachel met een voorraad hout voor de komende winter.